Isle of Man 2017


2017 fick Motorcykelradion, i samarbete Peters Evenemang, tillstånd att sända live från TT-veckan på Isle of Man. Det blev ett antal dagliga sändningar 1-10 juni, direkt från presscentret med såväl intervjuer och reportage från ”the greatest show on earth”. Projektet fortsatte 2018. Nu med Jan-Åke Silja Siljeström som reporter på plats medan Tomas Jennebo skötte livesändningarna från studion i Hampetorp.

Här kan du få åka med ett varv på den sägenomsusade banan. Speaker är Jan-Åke ”Silja” Siljeström, som också kommer att vara med som sidekick i Motorcykelradions sändningar från Isle of Man. Ett levande uppslagsverk både vad gäller själva ön i allmänhet och TT-tävlingarna i synnerhet.

Från Manx Grand Prix 2010 vid Guthrie’s Memorial 26,7 miles efter starten. Det är staden Ramsey där nere vid stranden och i diset på andra sidan vattnet skymtar Skottlands höjder. Foto: Jan-Åke Siljeström

BG:s supportergäng 2016

Björn Gunnarssons supportergäng 2016. Då var vi 50, i år blir vi 100! Vi står vid Joey Dunlopstatyn vid Bungalow på Isle of Man. Joey är den som har vunnit flest gånger på tävlingar på ön. 26 gånger och därför har den 26:e milstenen på banan döpts till Joeys. Foto: Karin Gustavsson.

HISTORIA
[Jan-Åke Siljeström]

Första racet på IoM var 28/5 1907 på St John’s-banan. Man körde där till och med 1910. Start och mål var i St John’s. Vid 100-årsjubileet 2007 kördes ett uppvisningsvarv på den banan. 100 motorcyklar startade den soliga morgonen 28:e maj klockan 10, exakt 100 år efter den första tävlingen.

Banan gick motsols med start i St John´s.  Sedan till Ballacraine och vidare på den nuvarande banan till Kirk Michael. Sedan en hårnålssväng vänster in på kustvägen till Peel. Vinkel vänster i Peel och tillbaka till Tynwald Hill i St John’s. En sträcka på nära 25 km, då på grus, numera på asfaltväg.

Den äldsta maskinen som var med 2007 var en Velocette Works 500, från 1905. Bland de modernaste var, bl. a. en Gilera San Remo,  från 1940. Ingen motorcykel nyare än 1957 fick var med på uppvisningsvarvet.

Nummer 1, en Norton V-Twin från 1907 deltog i  racet redan 1907. Då kördes den av Rem Fowler till seger i klassen för flercylindriga maskiner med ett snabbaste varv på 69 km/t. 1907 kördes tävlingen i 10 varv, c:a 25 mil,  och Fowler höll på i 4.21.53, en snittfart på 58 km/t. Då hade han stannat för byten av sex tändstift. Det var ingen kedjedrift så han fick göra uppehåll två gånger för att korta av drivremmen till bakhjulet. Dessutom ett stopp för framhjulspunka i en fart av 96 knyck på åttonde varvet. Det tog 11 minuter att byta innerslang.

Bågen med nummer 2 var också med och tävlade 1907. En Vindec special på 5 hästar som då kördes av Billy Wells till en andraplats i klassen för flercylindriga ekipage.

1907 tävlade man i två klasser. Motorer med en cylinder på max 500cc och de med flera cylindrar utan gräns för slagvolymen. Maskinerna skulle vara av touringtyp, ha en hållbar ram, sadel, broms, stänkskärmar, effektiv ljuddämpare och minst två tum breda däck. Förarna måste också ha med sig en verktygslåda på 2,5 kg. Det ingick ett moment att köra ekonomiskt. Man tilldelades en begränsad mängd bränsle så det gick inte att gasa fullt hela tiden. En paus på 10 minuter för vila och tankning var inlagd efter halva loppet. 17 ställde upp i singel- och 8 i multiklassen. Totalt 11 förare kom i mål efter drygt 25 mil på smala, gropiga vägar med lösgrus. Charlie Collier vann singel på en Matchless med 62 km/t i snitt och Jack Marshall kom tvåa med 60 km/t på en Triumph. 

Bland rariteterna 2007 fanns en kopia på den maskin som förekommer i filmen No Limit från 1935 med George Formby i huvudrollen. I Sverige hette filmen Grand Prix eller Sensationernas Grand Prix och den utspelas under en tävling på Isle of Man. Originalet i filmen var en AJS 1928 men i paraden deltog en AJS 350cc från 1935. Åket kallas fortfarande ”Shuttleworth Snap” som i filmen. Enligt ordlistan så betyder shuttle bl.a. ”skottspole” och snap t.ex. ”fart och kläm”. Men det är svårt att översätta ordagrant.

28/5 blev en minnesvärd dag som inledde tävlingsveckan 2007. Numera kör man på ”The TT Course” där ett varv är knappt 61 km. Dagens 1000-kubikare är på drygt 200 hk och väger cirka 170 kg. 

Mountain Course hade 1911-1914 en annan sträckning än idag. Citat från Nick Jeffries (gammal racerräv): ”Från 1911 till 1914 gick banan till höger vid Cronk Ny Mona och nedför Johnny Watterson’s Lane. Den kom ut igen på nuvarande bana vid St Ninian’s på toppen av Bray Hill. Efter första världskriget 1914-1918 togs tävlingarna upp igen 1920 på nuvarande bana.”

Från 1920 till idag på nuvarande bana.  Andra världskriget 1939-1945 innebar att det inte kördes tävlingar. 1939 kördes tävlingen sedan var det uppehåll och den återkom 1947.

En ny bana, Clypse Course, användes från 1954 till och med 1959. Den knappt 11 miles långa banan gjordes inledningsvis för den minsta klassen 125cc och för sidvagnar. 250-tävlingarna kördes första gången 1955 på Clypse Course. Starten var vid nuvarande startplats, svängde till höger vid St Ninian’s och fortsatte längs Ballanard Road till Willaston Corner vid Johnny Watterson’s Lane. Från Cronk Ny Mona körde man den nuvarande banan i omvänd riktning upp till Creg Ny Baa, svängde höger och körde den slingriga sträckan fram till vägen mellan Onchan och Laxey. Sedan genom Whitebridge till Onchan. En högersväng vid Manx Arms ledde till Signpost Corner där man kom tillbaka till nuvarande banan genom Bedstead och Governor’s Bridge till målet.

Första GP, Moto GP idag, kördes på IoM 1949. Sista GP:t 1976.

2001 var det uppehåll p.g.a. mul- och klövsjukan.